zondag, september 06, 2009

Groningse Boekenmarkt

Vandaag zijn MGL en ik naar de Groningse Boekenmarkt geweest en dat resulteerde in een stapel van 26 boeken (waarvan de meesten van mij, vrees ik).

Mijn score:
4 delen uit de Elmar-sprookjesreeks, die ik verzamel: Diversische, Engelse, Afrikaanse Dieren en Ierse Sprookjes.

Ambrose Bierce – Satans Groot Woordenboek (zie ook: http://www.thedevilsdictionary.com/).

De mooiste Nederlandse Sagen en Legenden (naslagwerkje)

De Vunzige Varkenshoeder en andere erotische sprookjes uit Noorwegen. Een ontzettend ranzig boek, met ranzige verhalen, die ranzige titels hebben en geïllustreerd zijn met ranzige plaatjes. Erg leuk.

Minder ranzig, maar ook erg leuk is Great Balls of Fire – A History of Sex in Science Fiction Illustration door Harry Harrison. Erg grappige illustraties.

Heptamerone – 72 baldadige verhalen. Technisch gezien had ik deze al, maar niet in deze editie (die bij mijn Decamerone en Don Juan hoort). Deze is ook veel beter te lezen, moderner Nederlands.

Honore de Balzac – Vrijmoedige Verhalen. Ook eentje die ik al had onder de titel Baldadige Vertelsels, maar in dezelfde reeks hoort als bovenstaand boek.

Dante’s Divina Commedia, ill. Dore. Ik had een paperbackeditie zonder illustraties, maar deze is echt prachtig.

Encyclopedie van Mythen en Legenden van Arthur Cotterell. Ja, nog maar een encyclopedietje erbij. Deze is gewoon weer erg mooi.

Tussen Heks & Heilige, het vrouwbeeld op de drempel van de moderne tijd, 15e/16e eeuw. Inclusief twee krantenknipsels over heksenjacht (van 25 jaar oud). Dat laatste vind ik altijd erg leuk. Ik laat dit soort dingen ook altijd in de boeken zitten.

Atlas van de Belevingswereld (incl. de poster). Die wilde ik altijd al hebben, maar nu lag hij er voor een leuk prijsje.

Van Verre Volken – Leven en Bedrijf der Vreemde Volken uit 1929. Met ingeplakte kleurenplaatjes en een uitklapkaart achterin. Na al die ranzige boeken meen ik een fallus-symbool te zien op de cover, maar dit is toch echt een totempaal.

Spoken en Kastelen in Nederland, een erg mooi boek over de legenden die horen bij Nederlandse kastelen (leuk voor een rondrit).

MGL scoorde 7 delen van een achtdelige Felix Thijssen-reeks, Einsteins Droom van Stephen Hawking, The Way of the Samurai, en Kunst van het Romeinse Rijk (ook deel van een reeks).

1 opmerking:

Loes zei

Hallo Debbie
Leuk dat je mijn blog volgt. Hoe heb je deze gevonden? Jouw boekenverslaving herken ik van vroeger. . . maar ik ben er vanaf (zo goed als) ruimtegebrek was reden tot afkicken.