woensdag, januari 09, 2013

Een zwarte dag ...


Een zwarte dag was het gisteren. Mijn boek ging uit. En het was vreselijk.

Fantasy is mijn favoriete genre. Ik lees ook graag andere genres, maar fantasy is mijn grote liefde. Wat fijn om dan in een boekwinkel te mogen werken en de fantasyrubriek te mogen beheren. De opmerkelijke stijging in de verkoop van de boeken van George Martin is natuurlijk niet onopgemerkt gebleven. Het eerste deel is al ruim 15 jaar geleden verschenen, maar dankzij de tv-serie komen een heleboel nieuwe lezers de boeken halen. Lezers die geen enkel idee hebben van het genre fantasy, nog nooit Tolkien hebben gelezen en naar Game of Thrones moeten vragen omdat ze niet weten in welke rubriek dat hoort. Ik vind het prachtig om te zien. Nieuwe lezers, die nieuwsgierig beginnen aan het eerste deel, enthousiast het tweede deel komen halen, dan gretig het derde deel met misschien wel alvast meteen het vierde deel en dan ietwat treurig het vijfde, want laatste, deel. Ik kon nu zelf niet meer achterblijven, ik moest ook maar eens beginnen aan die bakstenenreeks.

Elk deel telt zo'n duizend bladzijden. Best dikke pillen, best veel personages. Veel ellende, veel honger, veel kou. Martin staat er om bekend zijn favoriete personages te laten ombrengen en eigenlijk ben ik een beetje een watje als lezer. Ik hou wel van een goede afloop en een overwinning voor 'de goeien'. Maar na jarenlange aansporing van vrienden en deze enorme stijging in de verkopen en populariteit van de serie, pakte ik dan toch maar het eerste deel uit mijn kast. Dat was vier weken geleden ...

En nu is het laatste boek uit. Martin beloofde de laatste twee delen met tussenpozen van twee jaar uit te brengen en dat zou betekenen dat dit voorjaar het zesde boek, The Winds of Winter, in de winkels zou moeten liggen. Ik denk niet dat hem dat gaat lukken. Af en toe werpt hij zijn lezers een flintertje toe, een stukje uit het nieuwe boek. Maar dat gaat met name om hoofdstukken die uit A Dance with Dragons zijn geschrapt, de valsspeler.  

Martin slaat je met beroerde scènes om de oren. Hij laat dingen gebeuren die je helemaal niet wilt lezen en die je direct weer wilt vergeten en ontlezen. Bah, wat een rotboeken! In vier weken tijd vloog ik door vijfduizend koude bladzijden heen. Wat een tegenstrijdigheid. Ik had het zo naar mijn zin in Westeros en de omliggende continenten. Je durft de personages bijna niet meer tot favoriet te benoemen, want zodra je dat doet, legt Martin ze om. Je leert wat afstand te bewaren. Maar dan, als het een tijdje best goed met iemand lijkt te gaan en er geen veldslag of vijand in de buurt is ... Wham, daar rolt weer een kop. Verslagen en met wijdopen ogen kijk je op uit het boek en slaak je een luid: "Neeeeeeeee!!!!!" Sip lees je na een paar minuten verder.

Seizoen drie van de tv-serie begint over een paar maanden weer. Ik kan het bijna niet aan om te gaan kijken. Dan moet ik al die ellende herbeleven. Ik weet precies wat er gaat komen. Stijf in de kussens van de bank gedrukt en met twee handen voor mijn ogen zal ik pogen het niet opnieuw mee te maken. Ik heb nog nooit zo graag een geweldig goede serie niet willen zien.

Zwaar werk, dat lezen.

Geen opmerkingen: