donderdag, juni 13, 2013

Boekrecensie: Kind Kind - Secret Scouts en de verloren Leonardo

Uitgeverij House of Sprouts brengt dit eerste boek van schrijversechtpaar Kind (Dennis Kind en Wendel Kind-Wagenaar) uit, een eerste deel in een reeks over de Secret Scouts. Dit clubje avontuurlijke vrienden bestaat uit twee zussen, Lisa en Sophie Klein, en twee broers, Tom en Jack. Ze wonen in een klein en saai dorpje, waar maar weinig te beleven valt. Dankzij de brutale Lisa komen de beide zussen weer eens te laat op school, maar Lisa kletst ze handig uit de problemen. Ze moeten als straf koekjes langsbrengen bij dorpsgenoot mevrouw Zemel, iets wat ze toch al van plan waren. Mevrouw Zemel geeft ze een prent mee die zij in bewaring had voor de bewoners van het huis van Lisa en Sophie. De familie Klein woont al een tijdje in de woonboerderij, dus mevrouw Zemel schaamt zich een beetje dat ze nu pas weer aan de prent dacht. Lisa en Sophie houden het een uurtje vol bij mevrouw Zemel en gaan dan snel met de prent weer naar huis, niet wetend wat ze moeten met een oude tekening. Ze bedenken echter al snel dat het wel eens heel veel geld waard zou kunnen zijn. Van verkopen komt echter niets terecht, want de schets is het begin van een enorm avontuur. De vier vrienden zijn nog doller op avontuur dan op geld, dus ze besluiten alles geheim te houden en zelf te onderzoeken. Wie had gedacht dat een saai bezoekje aan mevrouw Zemel het begin zou zijn van een spannende tijdreis! De avonturiers duiken het verleden in en ontdekken waar de beroemde schilderijen van Leonardo da Vinci vandaan komen.

Secrets Scouts en de verloren Leonardo is een spannend avontuur voor lezers van 10 tot 12 jaar oud. Voor iets oudere kinderen kan het echter ook nog erg leuk zijn om te lezen. Het is toegankelijk en licht geschreven, waardoor het lekker vlot te lezen is. Dat de meiden hun onderzoek met name doen door middel van apps op hun smartphone is een direct herkenbaar en modern aspect in het boek. Wat Lisa en Sophie doen met hun telefoon kun je ook gewoon thuis doen met je eigen apparaat. Het (kunst)historische element is een extra aantrekkingskracht. Je leert de jonge Leonardo kennen als personage en niet als eeuwen geleden overleden figuur. Het roept nieuwsgierigheid op, waardoor je zelf graag wilt opzoeken hoe het nu eigenlijk zat, met het leven en werk van Leonardo da Vinci.

Een minder geslaagd deel van het boek was het trage begin. De meiden en jongens keten en kibbelen wat af en het duurt lang voordat het werkelijke avontuur begint en dus de spanning voelbaar wordt. Ook de soms uitbundige uitleg van simpele handelingen is niet altijd nodig. Het laat weinig ruimte over voor de verbeeldingskracht van de lezer. Het verhaal is ook vrij 'veilig'. Wanneer de kinderen in gevaar zijn, komt de redding al snel en schijnbaar vanzelf. Is het gevaar voorbij, dan geint en giebelt de groep weer verder. Voor de jonge lezers hoeft het ook niet veel spannender misschien, maar het was toch leuk geweest af en toe wat meer kriebels in je buik te voelen. Dit zijn echter kritiekpunten die het lezen geen minder leuke ervaring maken.

Secret Scouts en de verloren Leonardo is een leuk en luchtig avontuur met boeiende elementen en een kunsthistorische achtergrond, waar je ook nog iets van kunt leren.

House of Sprouts, 2013
318 pagina's, prijs EUR 18,95