donderdag, juni 13, 2013

Iron Man: Rise of Technovore (dvd-recensie)

Rise of Technovore is een animatiefilm over Marvels succesvolle Iron Man-karakter. Verwachtingsvol zet je de dvd-speler aan, je zoekt de juiste taal- en ondertiteling en leunt achterover, klaar voor anderhalf uur vermaak. Maar wat een teleurstelling is deze animatie. De beelden zien eruit alsof ze uit de jaren tachtig komen, met computerspelachtige landschappen en achtergronden. De hilarische ondertiteling (ongetwijfeld dankzij Google vertaling) is het meest vermakelijke onderdeel van deze film. Niet alleen wordt de tekst heel slecht vertaald, ook krijg je af en toe ondertiteling voorgeschoteld wanneer er niet gesproken wordt. De inhoud lijkt dan ook bar weinig met de film van doen te hebben, heel interessant en echt om te gieren van het lachen.

Tony Stark maakt zich klaar voor de presentatie en lancering van een nieuwe satelliet, die de wereld beter moet beveiligen, de Howard. Tijdens de presentatie volgt er een aanval onder leiding van een eigenaardig, wit mannetje. Luitenant Rhodes, Starks beste vriend, komt om tijdens deze aanval. Iron Man mag van S.H.I.E.L.D. niet achter de vijand aan, maar doet dat uiteraard toch en krijgt zo zelf Black Widow achter zich aan. Tijdens deze dubbele achtervolging vernietigt Iron Man zo'n beetje de volledige vloot van zijn baas en een groot deel van de omgeving. Dankzij de Punisher, die een gastrolletje heeft in deze film, ontkomt hij aan Black Widow en Hawkeye en kan hij de vijand confronteren.

De vijand blijkt Ezekiel te zijn, de zoon van Obadiah, een eerdere vijand van Stark. Ezekiel heeft een biotechnologie uitgevonden en toegepast, waarmee hij nu het Iron Man pak infecteert. Deze Technovore-uitvinding wil Ezekiel gebruiken om de Howard onder controle te krijgen en zo de aarde een nieuw begin te geven. De puber lijkt onoverwinnelijk met zijn witte wapen, maar is dat wel zo? En is Rhodey wel dood? En zal Iron Man de aarde redden van een 'nieuwe start'?

Het verhaal is flinterdun, alhoewel de Technovores zelf als element erg boeiend zijn. De uitvoering is door de Japanse stijl vreemd om te zien bij Iron Man. En daar wen je eigenlijk ook niet aan, omdat actiescènes niet zo lekker overkomen in de extreem verstilde beelden. De abstracte, kunstzinnige stijl werkt alleen heel goed bij de momenten dat Ezekiel zich terugtrekt op zijn eigen plek, waar die stijl dan weer heel erg goed tot zijn recht komt. Deze prachtige scenes lijken amper bij de film te horen. Maar in de actiescènes en humoristische momenten (bijvoorbeeld als Stark Pepper stoort bij haar langverwachte vakantie) slaat het de plank mis. Anderhalf uur actie wordt zo een heel lange zit en dat is jammer. Gelukkig kun je ondertussen wel de zeer boeiende ondertiteling analyseren. De film is niet te begrijpen als je geen Engels kunt verstaan, de Nederlandse ondertiteling helpt echt niet, is zelfs verwarrend. Maar wel erg grappig.

Voor liefhebbers van zowel Marvels Iron Man als Japanse anime is dit wellicht net de juiste mix, maar voor publiek dat graag tussen de Iron Man films door een extraatje wil zien is het heel andere koek. Jammer, jammer, jammer, want de mooie biotechnologie, Iron Man, Hawkeye, Black Widow, Nick Fury, een chagrijnige Pepper Potts en een onverwachte Punisher in één film leek zo'n mooie combinatie. Vooral die Punsiher, die intrigeert me ...

De extra's bieden een kijkje achter de schermen en een uitleg over S.H.I.E.L.D.

Prijs: 14,99 euro
Verschenen in april 2013