vrijdag, augustus 09, 2013

Boekrecensie: Janet Evanovich & Lee Goldberg – The Heist



Wie Janet Evanovich hoort (leest) denkt: Stephanie Plum. De hilarische boekenserie rond de bijzonder onhandige bounty hunter Stephanie, waarvan inmiddels bijna het twintigste deel zal verschijnen. Evanovich kan mij niet snel genoeg schrijven, want de Plumboeken zijn werkelijk verslavend. Niet alleen vanwege de achterlijke acties van Stephanie en sidekick Lula (big, black, spandex), maar ook zeer zeker vanwege de spannende driehoekstoestand tussen Stephanie, Morelli en Ranger. De boeken zitten propvol humor, platte lol en slapstick, maar als het erom aan komt, komt de spanning ineens om de hoek kijken. Stephanie raakt meer dan eens serieus in de problemen bij het uitoefenen van haar vak en wordt regelmatig door Morelli of Ranger uit de shit gehaald. Toch laat ze op die meest nijpende momenten zien zelf ook wel haar mannetje te staan. Al is het bibberend en met dichte ogen. Haar wapen is nooit geladen, als ze het al bij zich heeft, want meestal ligt het verstopt in haar koektrommel. Hamster Rex is de enige levenspartner die ze op lange termijn kan dulden en ze zou willen dat bigamie toegestaan was, zodat ze niet hoefde te kiezen tussen Morelli met zijn Italiaanse roots en Ranger, die eigenlijk te heftig is voor haar welzijn.

Nu gaat dit stuk tekst over het boek The Heist al een hele alinea niet over The Heist. Dat geeft alleen maar aan hoe geweldig leuk de Plumboeken zijn. Maar nu: The Heist.

FBI-agente Kate krijgt eindelijk die irritante oplichter te pakken waar ze al jaren achteraan zit: Nicolas Fox. Als haar baas haar dan vertelt dat het de bedoeling is dat zij en Nick gaan samenwerken om een veel grotere oplichter te vinden, is alle euforie over haar vangst verdwenen. Ze vertrouwt hem voor geen meter en ziet het niet echt zitten hecht met hem samen te werken. Maar ze zal wel moeten. 
Samen zetten ze een ingewikkeld plan in werking, om de oplichters op te lichten.

Kate is een getrainde en sportieve ex-Navy Seals, met een liefde voor wapens. En daarmee is ze de absolute anti-Stephanie. Maar ze eet als een bouwvakker en is net zo onhandig met kerels als Stephanie. Nick is geen Morelli, al doen zijn gladde praatjes wel aan de vroege Morelli denken, en al zeker geen Ranger. Zijn sterke kant is het foppen en oplichten van mensen en dat zet hem vooral neer als intelligente praatjesmaker en niet als fysiek aantrekkelijke man, wat voor mij een beetje een gemis is, eerlijk gezegd. Het ‘oog’ wil ook wat, toch? Bovendien zou Kate hem zo makkelijk de baas kunnen, dat het een beetje sneu is. En dan toch is Kate de stotterende kneus als het wat spannend wordt tussen hun. De brutale vrouwelijkheid komt in de vorm van Willy, een vijftigjarige vrouw met flinke boezem die alles kan besturen dat maar rijdt, vliegt, vaart en bromt. Zij doet daarmee erg denken aan Lula.

De basis voor leuke verhalen is hier wel, maar waar de Plumboeken uitblinken in hilarische taferelen, mist hier een topkwaliteit. Het begin is leuk, want Nick veroorzaakt steeds meer grijze haren bij Kate, maar daarna schakelt het verhaal een tijdlang over op een vrij traag en suf deel. De hele opbouw van het team rondom Kate en Nick duurt lang en is niet zo heel erg vermakelijk. Pas als de werkelijke actie begint, heeft het boek weer wat vaart te pakken. De personages en het uitgangspunt zijn wel dermate leuk dat ik een tweede boek ook op zal pakken. Wellicht zijn Evanovich en Lee Goldberg (auteur van de Mr. Monk-boeken van de tv-serie) dan wat beter op elkaar ingespeeld en krijgen we een verhaal voorgeschoteld dat beter in balans is. 
Voor nu is dit eerste boek van deze nieuwe reeks geen aanrader, maar wel leuk om te lezen en een belofte voor meer leuks. Ik geef The Heist het voordeel van de twijfel. Voor nu: uitkijken en ongeduldig wachten op Plum #20: Takedown Twenty, verschijnt in november.

Overigens is het eerste Plumboek verfilmd met Katherine Heigl (Grey's Anatomy) in de hoofdrol. Volgens mij heeft hij het niet zo goed gedaan, maar ik vond hem erg leuk en heb hem al twee keer gezien. One for the Money is de titel van zowel het boek als de film. 

Geen opmerkingen: